Thursday 22 October 2015

Filled Under:

Ngeri !!! Perhatian Untuk Kaum Lelaki ... Bahaya Cabut Bulu Hidung


 Bulu-bulu pada badan kita kadang-kadang memang merimaskan jika dibiarkan terlalu panjang hingga berjuntai-juntai... Selain kehadiran bulu yang terlalu panjang menyebabkan gatal,,, ia juga akan mer0sakkan penampilan sese0rang...

Bercerita pasal bulu,,, hari ini penulis ingin k0ngsikan bahaya mencabut bulu hidung...Mencabut bulu hidung mungkin pada anda adalah perkara biasa-biasa saja,,,atau mungkin sudah menjadi rutin harian anda, apa lagi kalau bulu hidung sudah mulai terkeluar dari paras n0rmal...Malu lah kan!!!!

Mungkin ada yang tidak tahu akan bahaya mencabut bulu hidung boleh mengundang risik0 besar di masa-masa akan datang....

Bulu hidung sebaiknya dip0t0ng dengan gunting khusus,,, jangan dicabut kerana lebih berisik0 menyebabkan jangkitan ataupun radang pada lubang hidung...

Bulu hidung yang dicabut akan segera digantikan dengan bulu baru yang tumbuh di kelenjar atau liang r0ma...Seperti juga bulu-bula di permukaan tubuh yang lain, bulu hidung juga mempunyai risiko tumbuh ke dalam lapisan kulit (ingr0wn nasal hair)....

Bulu yang tumbuh ke dalam tidak akan keluar ke permukaan kulit tetapi ia masuk ke dalam kulit dan disebut extrafollicular penetration. Ia akan menyebabkan radang di sekitar kelenjar atau liang roma, yang kadang-kadang boleh menyebabkan jangkitan bakteria.

Selain membengkak kemerahan, simptom yang sering terjadi disebabkan ingrown nasal hair adalah rasa pedih di dalam lubang hidung di sekitar tempat tumbuhnya bulu. Sekali pandang, benjolan tersebut seakan jerawat namun sebenarnya tidak.

Biasanya ingrown nasal hair akan sembuh dengan sendirinya ketika hujung bulu sudah menemui jalan untuk menembusi keluar dari permukaan kulit. Namun prosesnya kadang kala memakan waktu dan selama itu ia akan terasa sangat sakit, terutama jika hidung dipicit.

Untuk mempercepatkan keluarnya bulu hidung ke permukaan, selalu amalkan memasukkan hidung dengan air panas agar peredaran darah menjadi lancar dan pori-pori kulit terbuka.
Dikutip dari Livestrong, risiko jangkitan sangat besar kerana lubang hidung merupakan salah satu tempat berkumpulnya bakteria Staphyl0c0ccus aureus, penyebab utama bisul.

Sementara itu untuk mencegah ingro0wn nasal hair,,, sebaiknya jangan cabut bulu hidung dengan pin.Cara terbaik untuk merapikannya adalah mem0t0ngnya dengan gunting khusus dan jangan terlalu pendek kerana fungsi bulu hidung adalah untuk menapis debu agar tidak masuk....

Untuk bulu-bulu lain juga disarankan p0t0ng dengan gunting dan jangan sesekali mencabutnya. Semoga bermanfaat buat semua.






0 comments:

Post a Comment